Saturday, April 07, 2007

Elaka planer

Det finns människor som smider räder… Människor som är beräknande och baksluga.
Min kära mor och hennes make har skaffat sig en husvagn de är mycket stolta över.. Detta är mycket förvånande eftersom mor för bara några år sedan tyckte att husvagnsliv var nördigt och inte alls hennes grej.
De har skaffat sig en årsplats på en camping och är där så fort tillfälle ges. Den egna trädgården förfaller nu och förblir nog en jordplätt med någon gammal enstaka perenn i sommar.
Däremot får husvagnen förstaklassbehandling. Nya inredningsprylar och en träveranda.
Ännu har de lyckligtvis inte skaffat sig likadana träningsoveraller tänker jag.. tills jag kommer på att de nästan är där. De har nämligen en huvtröja med husvagnsklubbens emblem på.. Ja, de är till och med med i en klubb för likasinnade..

Nu tillbaka till de elaka planerna.. Jag har inte varit så sugen på att tillbringa min fritid i denna lilla stuga på hjul. Min kära mor har frågat och frågat om jag inte vill komma och titta på husvagnen. Stanna där en natt och umgås med hennes trevliga husvagnsgrannar. Jag har vänligt med bestämt avböjt och försökt att inte rynka på näsan och var alltför nedlåtande..
Nu ville denna kvinna bjuda familjen på påskbord och det är ju en tradition man inte gärna vill missa. Det bestämdes att göras i helgen. Efter att ha vidarebefodrat detta till min syster svarar hon… ”ska vi vara i husvagnen?” Jag reagerar med ett skri.. Vaddå? Husvagnen?! Tydligen har moder pratat med syster om att ha middag vid husvagnen..
Nu har jag alltså tackat ja till en middag i helgen som med stor sannolikhet kommer att äga rum på 7 kvadratmeter där toan är en vit plastlåda som tömmes för hand.
Har jag gjort mig förtjänt av detta?

1 comment:

Anonymous said...

Jag älskar den dära husvagnen av ett skäl. jag får huset för mig själv oftare =D så förstör inte det fina jag har här hemma, bara för att du har egen lägenhet ^^