Sunday, May 03, 2009

Halloj igen!

Nu har jag varit på turné och hunnit landa litegrann... Här följer en resumé..

Färden började efter några timmars packande av buss strax efter 21.00 på söndagkvällen. Jag var beredd på en sömnlös natt då jag inte kan sova sittandes. Men hör och häpna.. Jag somnade före kl 01 (..även om sömnen är lite ryckig och inte i långa perioder..)
Klockan 00.50 vaknar jag och hela bussen av ett pang och brak.
Teorierna var många... Vi har kört av vägen, vi läcker, luckan därbak har åkt upp och nu ligger dekoren på E4:an, vi har fått punktering..

Det rätta var att bussens hjul sprängdes i slamsor. Det sitter tvillinghjul bak på bussen och både det inre och yttre hade kolavippat. Det inre hade bara punktering, men det yttre var totalförstört och trådigt.. Vi blev stående till strax efter 04.00 då en jour kunde komma och byta ut våra däck.. Två mil utanför Umeå var vi då. I väntan på nytt däck passade uppsättningen på att sjunga "Ja, må hon leva" för någon alldeles speciell person i bussen ;)

Tur att vi räknat med lite svinn för vi hann med mottagningstiden på Diselverkstaden i Stockholm. En mycket fin teater. Det var nästan fullsatt och en succé! Jättekul. Publiken var på G på en gång. På kvällen när vi ska ta oss till sovplatsen går bussens dörr sönder.. Den tjuter och vill inte alls.. instrumentbrädan la också av ett tag... Gammal sliten buss verkar det som..

Vi sov på ett regemente.. eller i mönstringsbaracker som det stod på dörren.. Det var otroligt skönt med en hel natts sömn i en riktig säng. Tisdagen spenderades i stockholm. Vi åkte till armémuseet där vi hade en superbra guide som berättade om Karl XII. Därefter strosade vi runt i Stockholm. Köpte glass, satt bland blommande körsbärsträd i Kungsträdgården, strosade på söder m.m...

Kvällen avslutades med middag i Kaknästornet.. Ganska dyrt, men mycket trevligt! Direkt därefter satte vi oss på bussen upp till Umeå igen.. Jag lyckades somna även denna bussnatt, men var riktigt öm i hela kroppen på morgonen och var inte alls på gott humör... Här slutade bussens lucka därbak att fungera ett tag.. Den ville inte upp igen efter nedfällningen... Men det ordnade de duktiga busschaufförerna tillslut..

I Umeå fanns tid för att strosa på stan litregrann. Jag och några andra tog en långlunch på en asiatrestaurang jag brukar besöka när jag är där.. God mat och så får man fortune cookies efterråt.. :)

Fest efter föreställningen, men för mig blev det en ganska tidig kväll.. (var hemma vid halv 3)
Sov på luftmadrass i en kvarterslokal och kl 10.00 på Valborg åkte vi tillbaka hem..

På väg hem från Umeå..
Måttsund långt i bakgrunden..

No comments: