Wednesday, December 09, 2009

Kärlek

Jag har hittat nåt..
Det finns en man vid namn Gary Chapman.. Han har kommit på att det finns 5 olika språk för kärlek. Man har ofta ett eller två som dominerar.
De fem är:

*Tid (kvalitetstid)

*Beröring (kramar, en klapp på axeln m.m.)

*Gåvor (här är det tanken som räknas, inte storleken på gåvorna)

*Tjänster (få hjälp av olika slag)

*Uppskattande ord/beröm

Det låter kanske flummigt, men jag tror att det stämmer.. Får man inte uppskattning på just sitt kärleksspråk känner man sig inte älskad och uppskattad, även om man får alla de andra 4 språken. Detta gäller i alla relationer. Jobbet, vänner, familj och partner..
Kärlekstanken blir liksom tom, men om man lär sig varandras kärleksspråk kan man bli bättre på att ge vad var och en behöver för att må bra... Även om man kan uppskatta de andra språken känns de inte lika mycket på djupet..

Gör testet på nätet
http://www.afo.net/hftw-lovetest.asp
Det är på engelska, men översättningshjälp finns hos mig :)

Här är mitt resultat:
1: Tid
2: Beröring
3: Uppskattande ord
Gåvor och tjänster kom sist men vilken som var 4 respektive 5 minns jag inte..

Gary har också gett ut böcker som nu har översatts till svenska för de som är intresserade..

4 comments:

Helena (misspkm) said...

Coolt! Jag fick:
1. Physical Touch (10p) (hade blivit chockad om jag inte hade fått detta som nummer ett)
2. Words of affirmation (7p)
3. Gifts (4p)
4. Act of Service (3p)
5. Quality Time (0p)

Jag visste nog at jag var en "touch me" människa men att jag fick noll poäng på tid är ju lite konstigt... men men.

Kram på dig!

Aurum said...

Härligt!
Då vet jag :)
Båda är touch-människor
Det är visserligen mitt andra språk, men det fick 10p och time 11p så jag är väl tvåspråkig.. Det som är bra är att de är lätta att kombinera ;)
/Sis

Helena (misspkm) said...

Näää... nu blev det fel!

Så blev det ju inte alls...
Detta är mitt resultat:

1. Physical Touch (11p)
2. Words of affirmation (7p)
2. Quality Time (7p)
4. Gifts (3p)
5. Acts of Service (2p)

Rätt ska vara rätt... kändes som jag blev en kramsjuk presentälskare med de andra poängen som jag läste av fel, helt och hållet.

Helena (misspkm) said...

Ja kramsjuka verkar vi ju vara!!!
KRAM KRAM