Sunday, November 30, 2008

Teambuildinghelgen

Fredagen:

Teambuildingsbussen gick klockan 19 från skolan. Vi hamnade i en bygdegård. Först var det en liten runda i skogen med facklor där info lästes upp vid olika stationer.
Därefter gick vi in och lekte namnlekar.
Manusgruppen smög under lekarna ut och riggade upp den årliga brasan. I presentationen av temat ”skall” det eldas upp något. I mörkret och snön leddes samtliga sedan ut för att titta på elden. Väl inne igen vankades kvällsfika och mer info om temat och om rolltillsättningarna.
Madrasser blåstes upp och liggunderlag rullades ut. Sovsäckar, täcken, filtar och kuddar. Sedan sov vi alla i den stora salen. Jag låg på en stor tjock luftmadrass med två filtar, min kudde och öronproppar. (Och min kompis, som en gång under natten valde att lägga sig över mig så att jag fick rulla bort henne.)


Lördagen:

Väckning klockan 08.30. Då var det dags att plocka bort alla sovsaker så vi fick plats med bord för frukosten.. Förmiddagen blev sedan en härlig lekstund. Termobyxor och andra vinterplagg studsade runt fyllda med små spexare i den djupa snön.
På eftermiddagen var det varm chokladpunsch, pepparkakor, äpplen och godis som tilltugg när vi skapade våra punschmuggar för året.
Allt går till på följande sätt.. Cernitleran är delade i fina rätblock. Det finns flera färger som ligger samlade i små högar på en lång rad. Sedan slår man två tärningar som går upp till siffran 9 (eller mer, minns inte riktigt) och får de färger som siffrorna representerar.
Därefter skapar man en punschmugg av sina två bitar. Det finns dock möjlighet att byta till sig färger av sina kompisar. Så vissa har alla regnbågens färger medan andra bara har en.
De bränns och används sedan på kvällens sittning när det vankas punsch till tonerna av ”Punschen kommer, punschen kommer. Ljuv och sval..”

På kvällen var det alltså sittning med middag. Finklädda som vanligt. Gamla spexare i sina kiltar och de nya i vanliga festkläder. (De har inte tillverkat sina kiltar än)
Vi var indelade i lag och mitt lagade huvudrätten. Det var fläskfilé med en senaps-vitlökssås och ris. Mycket gott! Förrätten var en tunnbrödsrulle med skagernröra fint uppskuren. Efterrätten bestod av pannacotta med bär och riven choklad till. Smaskens!
Det sjöngs som vanligt och uppträdanden (gyckel) trängdes om tiden.
Som manusgrupp har man en outtalad regel att alltid ha ett gyckel på sittningarna. Vi har nu startat en serie. Manus vs uppsättningen. Vi ska vid varje sittning utmana en grupp i spexet i deras område.
När middagen var slut blev det dans och framåt 2 på natten bastade vi.. Blev alltså en sen natt. Det var otroligt kallt sista natten. Hade underställströjan på mig, en tjock huvtröja, pyjamasbyxor och raggsockor och mina två filtat tätt runt mig. Men mina fötter var inte varma en ensa gång under hela natten.. Brr! Dessutom är madrassen inte så bra så efter ett par timmar låg jag på golvet.. Fick lite Kina-flashback.. Men jag är ju lite van så jag kunde sova vidare, även om höftbenen värker lite..


Söndagen:

Klockan 9 gick vi upp och då var det frukost och sedan städning som gällde. Framåt lunch begav vi oss hem igen. Helt slut är jag. Har sovit flera timmar i min mjuka varma säng med skönt täcke över mig.. Hoppas nu på att kunna somna ikväll..


(Hoppas på att lägga in lite bilder från helgen senare)

No comments: