Tuesday, July 08, 2008

Ooops!

Första dagen gav vi oss direkt iväg på en tur till silkesmarknaden.
Adresslappen med kinesiska tecken hjälpte oss att förklara för chaffisen var vi skulle. Man klarar sig inte utan dem.
En kinestjej stötte in i oss och började prata. Hon kunde iaf engelska rätt bra. Hon pratade och pratade och följde med oss in i marknaden och det var en kulturkrock utan dess like.
Folk skrek på oss för att vi var vita = rika. Alla Asiater som var där kunde lungt passera.

Sen skulle denna tjej promt ta med oss till sin skola och hem till henne för at dricka te. vi tackade nej till ett hembesök men gick med till skolan och hon visade alla sina konstverk. Sen skulle vi helt plötsligt köpa ett konstverk tyckte hon. Vi lyckades komma undan rätt bra. Vi delade på en ful, men billig silkesmålning, jag och Anna..
(När vi kom hem läste jag i min reseguide att man ska akta sig för jobbiga kinesstudenter som försöker sälja sina konstverk.. oops! Första tabben gjord!)
När vi äntligen lyckas komma från studenten var vi så trötta att vi såg dubbelt.
I taxin hann jag svara på en kommentar Anna fällde i två sekunder, innan jag såg att hon hunnit somna. Jahapp! Så kul kan jag vara...

No comments: