Monday, June 01, 2009

Opponering och respondering

Imorse var jag på skolan kl 7. Faktiskt en minut i eftersom det inte var öppet och jag var tvungen att använda mitt passerkort.. Direkt till datasalen och skriva ut ett färskt exemplar av vår c-uppsats. Min skrivare gav upp färgen igårkväll när jag skulle skriva ut den så det fick bli en tidig morgon. Sedan antecknade jag litegrann i den så att jag var ikapp igen...

Kvart över 8 opponerade vi på ett examensarbete. Det var faktiskt jättekul och jag tyckte att det gick bra. Jag kände att jag fick koll på deras arbete snabbt när jag började läsa det förra veckan och kunde idag ställa adekvata frågor och lägga fram förslag.

Klockan 13 var det dags för oss och jag var inte nervös, tänkte mer att det skulle bli intressant och bra att få synpunkter på uppsatsen.
Jag hade nog för höga krav. De två tjejerna var nog de mest korkade jag träffat. Man undrade om de faktiskt läst arbetet. Deras frågor var på en låg nivå och visade att de inte läst noggrannt. Väldigt tråkigt! En sak var tex. "Ni har sktivit om inre och yttre motivation, men det står inget om yttre" I vår text står att det finns inre och yttre motivation och de yttre är de som kommer utifrån. Inte inifrån eleven själv. Det kan vara förväntningar på någon belöning som pedagogen lovat. .. osv.. i ett ganska långt stycke..
Då funderar man på hur kugghjulen fungerar därinne i skallen...
De hade inte alla flingor i paketet, inte alla hästar hemma, hissen gick inte ända upp, inte alla kakor i burken...

Handledaren höll väl inte med om så mycket så vi fick egna kommentarer av henne att fixa det sista..

No comments: