Tuesday, September 09, 2008

Sockerchock

I förrgår var det muffinsbak..
Jag och en kompis har länge planerat detta, då jag ju har en alldeles finfin muffinsplåt..
Och det passar ju utmärkt att inviga bakningen i huset (lägenheten) med lite muffinsgörande i god väns lag :)

Jag var alldeles sugen på att prova göra muffins med nutella i..
Men hör och häpna, det var slut på ica!
Tror att vi har fått alldeles för många utbytesstudenter här.. Har fått för mig, efter mitt korridorboende med spanjorer och italienare, att det går åt en hel del där...
Nu får ni absolut inte tro att jag ogillar utbytesstudenterna.. Man kan egentligen aldrig få för många! De är ju underbara.. :) Redan nu om temperaturen sjunker till lite höst ser man dem med halsduket tätt, tätt virad runt hela ansiktet.. De är för rara.. Och trevliga är de att prata med!

Åter till bakningen...
Vanilinsockret var också slut.. men hittade det som tur var i annat märke, med riktig vanilj i!
Tror att andra hade kommit på idén att baka den söndagen..

Den skulle vi då bestämma vad vi skulle ha i muffinsarna.. Vi skulle göra flera sorter..
Jag röstade på geisha och äpplen..
Han röstade på non stop och bilar....
Så de fyra alternativen blev det..

Två smetar blev det. En med cacao och en utan.. Några muffins blev av tigervariant med båda sorterna i sig...

Första plåten:
chokladmuffins med geisha
chokladmuffins med non stop

Andra plåten:
Ljusa muffins med äpple och kanel
Ljusa muffins med ahlgrens bilar

Tredje plåten
Tigermuffins

Hur smakade det då?

Geisha -mycket gott! (men nutella hade varit mer spännande)
Non stop - Över förväntan.. väldigt tillfredsställande
Äpple och kanel - alltid gott! även om jag alltid väljer choklad över annat..
Bilar - spännande minst sagt.. men ändå inte dåligt.. smakade lite päron/banan...
Tigermuffins - Skam på mig! De har jag ännu inte smakat.. Det blev alldeles för många muffins att smaka på..

Det blev muffinskoma skulle man kunna säga!

Bilmuffinsarna fick bölder.. Bilarna bäddades inte in så bra som vi tänkt oss, utan la sig liksom utanpå och gjorde att muffinsarna såg lite pestsmittade ut...

Borde kanske ge beyg i getingar eller plus... men då måste jag nog smaka igen...
Får återkomma i så fall..

2 comments:

Anonymous said...

Spännande... !!
Du vet väl om den här sidan

http://www.dagensmuffin.se/

Aurum said...

Nej, det måste jag kolla in!
Kul att du läser bloggen. om så ändå bara idag..
:)